Jasno
11°
Bratislava
Stela
3.10.2022
Ste "nočná sova?" Hrozí vám väčšie riziko cukrovky a srdcových chorôb, než "ranným slávikom."
Zdielať na

Ste "nočná sova?" Hrozí vám väčšie riziko cukrovky a srdcových chorôb, než "ranným slávikom."

Dĺžka a kvalita spánku súvisí s rizikom kardiovaskulárnych ochorení.

"Nočné sovy" môžu byť podľa novej štúdie v experimentálnej fyziológii náchylnejšie na cukrovku a srdcové choroby ako "ranní slávici", pretože ich telá nespaľujú tuk na energiu tak efektívne.

Vedci zistili, že ľudia, ktorí sa prebúdzajú skoro, sa viac spoliehajú na tuk ako zdroj energie a sú často aktívnejší počas dňa. Tí, ktorí zostávajú dlho hore, nemusia míňať toľko energie, čo znamená, že sa im na tele môže nahromadiť tuk a zvýšiť riziko cukrovky a srdcových chorôb.

Toto zistenie by mohlo pomôcť odborníkom v zdravotníctve zvážiť ďalší faktor životného štýlu, ktorý prispieva k riziku ochorenia,“ povedal pre The Guardian Steven Malin, PhD, jeden z autorov štúdie a špecialista na metabolizmus na Rutgers University."Zo štúdie vyplýva, že nočné sovy majú vyššie riziko obezity, cukrovky 2. typu a kardiovaskulárnych ochorení v porovnaní s rannými slávikmi," povedal.

Dr. Malin a jeho kolegovia rozdelili 51 obéznych dospelých v strednom veku na ranných slávikov a nočné sovy v závislosti od toho, ako odpovedali na dotazník o spánkových návykoch a aktivite. Výskumníci sledovali vzorce aktivity účastníkov počas týždňa a testovali preferencie ich tela pri využívaní zdrojov energie v pokoji a pri cvičení strednej alebo vysokej intenzity na bežiacom páse.

Výskumný tím zistil, že ranní slávici boli citlivejší na hladiny inzulínu a spálili viac tuku ako nočné sovy v pokoji a počas cvičenia. Na druhej strane, nočné sovy boli menej citlivé na inzulín a ako zdroj energie spálili viac sacharidov ako tuku.

"Nie je jasné, prečo existujú rozdiely v metabolizme medzi ľuďmi, ktorí vstávajú skoro a naopak tými, ktorí chodia neskoro spať, "povedal dr. Malin. "Jedným z dôvodov však môže byť nesúlad medzi ich prirodzenými telesnými cyklami a skutočným časom, kedy títo ľudia bežne chodia spať a vstávajú. Zvyčajne však uviedli, že ich k tomu vedie práca."

Napríklad "nočná sova" síce ide spať neskoro, ale stále potrebuje vstávať skoro, aby mohla ísť do práce alebo sa starať o deti. A to takéhoto človeka "vyhodí" zo súladu s jeho prirodzeným cirkadiánnym rytmom.

Zistenia štúdie by mohli mať dôsledky na vzorce spánku a bdenia, vrátane zdravotných rizík práce na nočných smenách a zásad každoročného striedania času, uviedol USA Today.

„Ak budeme podporovať vzor načasovania spánku a bdenia, ktorý nie je v súlade s prírodou, mohlo by to zhoršiť zdravotné riziká,“ povedal Dr. Malin. Zmierniť tieto riziká by mohli správne stravovacie návyky či fyzická aktivita.

Súvisiace články

Najčítanejšie