Skoro jasno
21°
Bratislava
Jakub
25.7.2024
9 vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje kĺby: S liekmi však opatrne!
Zdielať na

9 vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje kĺby: S liekmi však opatrne!

Artróza sa dá spomaliť.

Kĺby bolia takmer milión Slovákov. Bezmála pätnásť percent z nich má artrózu, k lekárovi však mnohí nejdú. Odkladané problémy s kĺbmi v strednom veku môžu viesť k neskorším komplikáciám.

Pohybom a fyzickou záťažou sa kĺby opotrebovávajú. Kĺbová chrupavka sa postupne stenčuje a poškodzuje. Kosti sa začnú o seba trieť, môžu sa na nich objaviť výrastky a nakoniec kĺb úplne skostnatie. Takmer polovica ľudí nad 45 rokov, ktorí majú problémy s kĺbmi, pociťuje bolesť každý deň a skoro štvrtina sa preto musela úplne vzdať svojich záľub. A nejde len o profesionálnych športovcov a seniorov. Boľavé kĺby strpčujú život aj mladým ľuďom a ľuďom v strednom veku. Pri fyzickej aktivite sa namáhajú predovšetkým kolenné, bedrové a ramenné kĺby. Hlavnou príčinou opotrebovania je nadmerná fyzická záťaž a veľký podiel na poškodení kĺbov má aj genetika. Deti rodičov, ktorí v skorom veku museli podstúpiť výmenu jedného či viacerých kĺbov, pravdepodobne budú mať problémy s artrózou tiež.

Rizikovým faktorom pri poškodení kĺbov je aj nosenie ťažkých bremien, práca v stoji, neúmerné zaťažovanie kĺbov intenzívnym športom a nadváha. Obezita naozaj veľmi poškodzuje kĺby. Ak človek má od dvadsiatich rokov sto kíl, v štyridsiatke má také zničené kĺby, akoby mal sedemdesiat rokov. Priveľká hmotnosť neprimerane preťažuje nosné kĺby – bedrové a kolenné. A nielen to. Obéznym ľuďom v krvi koluje veľa tukov, glukózy a kyseliny močovej, ktoré pohybový aparát ničia a vedú k artróze. Chorobné zmeny v chrupavke sprevádza krutá bolesť, kĺby tuhnú, opúchajú a zhoršuje sa ich ohybnosť. Úplne ideálnou pomocou svojim kĺbom je teda zníženie hmotnosti.

Čo môžete urobiť pre svoje kĺby?

  • K opotrebovaniu kĺbov prispieva aj zlé držanie tela a anomálie kĺbov, ktoré sa dajú zistiť už v detstve. Navštívte fyzioterapeuta, poradí vám, ako zlepšiť svoju chôdzu či postoj.
  • Vyhýbajte sa prechladnutiu a zime, virózy môžu kĺby vážne poškodiť.
  • Ak už aj máte prejavy choroby, vždy môžete pre svoje kĺby niečo urobiť. Každý schudnutý kilogram im uľaví.
  • Nezabúdajte na pohyb. Voľte prechádzky a bicyklovanie, pohyb vás však nesmie bolieť. Vtedy si oddýchnite a potom pokračujte.
  • Nežujte žuvačku. Ak ju žujete viac ako pár hodín denne, je to zvýšená a neprimeraná námaha pre vašu čeľusť.
  • Nenoste topánky s vysokými opätkami – od topánok nezávisia len kolená, ale aj držanie celého tela, čo zas spätne ovplyvňuje zaťaženie kĺbov.
  • Bremená vždy dvíhajte s vystretým chrbtom a zaťaženie preneste na kolená.
  • Neopakujte tie isté cviky a striedajte druhy športu.
  • Po práci si choďte zaplávať alebo si aspoň doprajte dlhú prechádzku na čerstvom vzduchu. Rýchla chôdza nezaťažuje kĺby a chrbát, čo je dôležité najmä vtedy, ak trpíte nadváhou.

Pozor na úrazy

Procesy artrózy sa začínajú už v dvadsiatke. Prvé prejavy choroby sa môžu vyskytnúť po štyridsiatke, ale aj skôr. Artrózu majú približne štyri percentá 20-ročných, ale až 70 percent 70- a viacročných ľudí. Toto ochorenie sa dlhé roky vôbec nemusí prejavovať. Znaky opotrebovania kĺbov sú však viditeľné na röntgene. Artróza najčastejšie zasiahne kolená a bedrové kĺby. Je to logické – spôsobujú to skoky, doskoky, chybné výkroky do prázdna. Bedrový kĺb artróza poškodzuje vo vyššom veku. Je to skôr dôsledok opotrebovania. Špecifickými príčinami artrózy býva dna, psoriáza, reumatické ochorenia a bakteriálne zápaly kĺbov. Ničí však aj palce a prsty na nohách, kĺby rúk.

Po operácii kolenného kĺbu:

  • často meňte polohy – ľah, sedenie, státie, chôdzu nekľačte,
  • nerobte hlboké podrepy a drepy
  • nenoste papuče a šľapky
  • pravidelne cvičte
  • nepriberajte, vhodné športy sú nenáročné bicyklovanie, plávanie znak alebo kraul, bežky, štandardné tance
  • rehabilitáciu po operáciách a nasledujúcu kúpeľnú liečbu predpíše lekár, poisťovne ich preplácajú.

Ramenný, lakťový a zápästný kĺb mávajú poškodené tí ľudia, ktorí robia špecifické profesie. Pre ťažších ľudí je ideálne bicyklovanie. Pri tomto športe sa kĺby natoľko nezaťažujú, ale pracujú a spevňujú sa svaly. Bolesti sa objavujú najskôr po väčšej námahe, neskôr aj v pokoji. Ďalším príznakom je stuhnutosť. Chrupavka, ktorá má zabezpečovať hladký pohyb kĺbu, vekom mení svoje zloženie. Vysychá, stráca elasticitu a pružnosť. K tomu sa pridáva znižovanie kvality kĺbového mazu – čírej hustej tekutiny podobnej vaječnému žĺtku, ktorá zaručuje hladké kĺzanie jednotlivých častí kĺbu.

S liekmi opatrne

Poškodená chrupavka spôsobuje aj bolesti namáhaných väzov, šliach, kostí či výstelky kĺbov. V súčasnosti neexistuje žiadna liečba, ktorá by dokázala artrózu vyliečiť. Riešením je výmena zničeného kĺbu za umelú náhradu. Súčasná medicína pomocou liekov dokáže iba zmierniť prejavy ochorenia – bolesť a stuhnutosť. Úľavu prinášajú rôzne protizápalové gély či krémy. Na zmiernenie bolestí sa zasa používajú analgetiká, takzvané nesteroidné protizápalové lieky, ktoré treba užívať opatrne vzhľadom na možné poškodenie žalúdka, pečene či obličiek pri dlhodobom užívaní.
Na obnovu poškodených chrupaviek sú vhodné prípravky a lieky, ktoré obsahujú chondroitín, glukozamín a kyselinu hyalurónovú. K ortopédovi treba ísť, ak kĺby pobolievajú, ráno sú stuhnuté či mierne napuchnuté. Potrebné je to tým skôr vtedy, keď bolesť sprevádzajú aj celkové príznaky kĺbového ochorenia ako slabosť, únava, nechutenstvo, malátnosť, strata hmotnosti či zvýšená teplota. Takto sa však môže prejaviť zápal kĺbu aj náhle. Vhodnú liečbu treba dopĺňať stravou bohatou na vitamíny E a B, nenáročným, no pravidelným pohybom, masážami či kúpeľnou liečbou.

Súvisiace články

Najčítanejšie