Bežná zelenina dokázala u potkanov znížiť hladinu krvného cukru až o polovicu! Bude nádejou pre diabetikov?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Vedci odhalili, že jedna bežná zelenina by mohla významne znížiť hladinu cukru v krvi až o 50 percent – a mohla by sa dať „potenciálne využiť“ pri liečbe pacientov s cukrovkou.
Diabetes je civilizačnou pandémiou
Ľudia s cukrovkou 2. typu nie sú schopní produkovať dostatok inzulínu z pankreasu na reguláciu hladiny cukru v krvi, čo znamená, že hladina cukru v krvi môže dosiahnuť nebezpečne vysoké hladiny.
Zistenia boli prezentované na 97. výročnom stretnutí Endokrinnej spoločnosti v San Diegu, kde odhalili, že extrakt z cibule môže „silne znížiť“ vysokú hladinu cukru v krvi a hladinu celkového cholesterolu, keď sa podáva spolu s antidiabetikom metformínom.
Hlavný autor štúdie Anthony Ojieh z Delta State University v Abrake v Nigérii povedal: „Cibuľa je lacná a dostupná a používa sa ako výživový doplnok. Má potenciál na použitie pri liečbe pacientov s cukrovkou.“
Vedci testovali teóriu na potkanoch. Celkovo trom skupinám potkanov s medicínsky vyvolaným diabetom podávali rôzne dávky cibuľového extraktu, aby sa zistilo, či to zvýši účinok lieku.
Dávky boli 200 mg, 400 mg a 600 mg na kilogram telesnej hmotnosti. Vedci tiež dali liek a cibuľu trom skupinám nediabetických potkanov s normálnou hladinou cukru v krvi. Štúdia zistila, že u diabetických potkanov, ktorým sa podávalo 400 mg a 600 mg na kilogram telesnej hmotnosti, „výrazne znížili“ hladinu cukru v krvi o 50 percent a o 35 percent v porovnaní s východiskovou úrovňou. Cibuľový extrakt tiež znížil hladinu celkového cholesterolu u diabetických potkanov, pričom 400 mg a 600 mg mali najväčšie účinky. Štúdia tiež zistila, že cibuľový extrakt viedol k prírastku hmotnosti u nediabetických potkanov, ale nie u diabetických potkanov.
„Cibuľa nemá vysoký obsah kalórií,“ vysvetlil Ojieh. „Zdá sa však, že zvyšuje rýchlosť metabolizmu a tým aj chuť do jedla, čo vedie k zvýšeniu príjmu potravy. Musíme preskúmať mechanizmus, ktorým cibuľa spôsobila zníženie hladiny glukózy v krvi. Zatiaľ nemáme vysvetlenie.“
Pozrite si aj podcast s docentom MUDr. Emilom Martinkom z Národného endokrinologického a diabetologického ústavu v Ľubochni. Hovorí v ňom aj o NFI protokole – špeciálnej diéte pre diabetikov založenej na biochemických reakciách rastlinnej stravy a jej účinku na citlivosť tkanív na inzulín.