Marek
25.4.2024
Vedci tvrdia, že majú dôkaz: Za roztrúsenou sklerózou je podľa nich bežný vírus

Vedci tvrdia, že majú dôkaz: Za roztrúsenou sklerózou je podľa nich bežný vírus

Vedci už zrejme objavili príčinu SM

Takmer tri milióny ľudí na celom svete majú sklerózu multiplex. Vedci si myslia, že teraz odhalili záhadnú príčinu tejto nevyliečiteľnej choroby. Je to vírus, ktorý môže dostať takmer každý z nás. Jasnejší obraz o príčine roztrúsenej sklerózy poskytuje lepšiu predstavu o tom, ako ju liečiť alebo jej dokonca predchádzať.

Čo vedie imunitný systém k tomu,aby začal napádať bunky nervového systému? Štúdie zverejnené tento rok presvedčivo ukázali na vírus Epstein-Barrovej.

"Máme veľmi presvedčivé dôkazy, že tento vírus je pravdepodobne príčinou roztrúsenej sklerózy," povedal mi profesor Gavin Giovannoni z Queen Mary University of London.

Je to ako detektívka

Vírus Epstein-Barrovej (EBV) je taký bežný, že takmer každý človek môže očakávať, že ho počas života dostane. Väčšina ľudí si to ani nevšimne, ale vírus je známy ako „choroba z bozkávania“, ktorá je známa aj  ako mononukleóza. EBV je na zozname podozrivých príčin SM už desaťročia, ale definitívny dôkaz je ťažké získať, pretože tento vírus je bežný a roztrúsená skleróza naozaj zriedkavá.

Zásadný dôkaz prišiel od americkej armády, ktorá každé dva roky odoberá vzorky krvi vojakom. Tie sa uchovávajú v mrazničkách v úložisku ministerstva obrany a ukázali sa ako zlatá baňa pre výskum.

Tím z Harvardskej univerzity preskúmal vzorky od 10 miliónov ľudí, aby zistil spojenie medzi EBV a roztrúsenou sklerózou.

Ich štúdia, publikovaná v časopise Science , našla 955 ľudí, ktorým bola diagnostikovaná skleróza multiplex, a pomocou pravidelných odberov vzoriek krvi vedci boli schopní zmapovať priebeh choroby.

"Jednotlivci, ktorí neboli infikovaní vírusom Epstein-Barrovej, prakticky nikdy nedostanú roztrúsenú sklerózu," povedal profesor Alberto Ascherio z Harvardu."Až po infekcii vírusom Epstein-Barrovej riziko roztrúsenej sklerózy stúpne viac ako 30-násobne."

Tím skontroloval ďalšie bežné infekcie, ako je napríklad cytomegalovírus, ale iba EBV mal  jasné spojenie s neurodegeneratívnym ochorením.

Vojaci chytili vírus, potom sa v ich krvi začali objavovať príznaky poškodenia mozgu - nazývané svetelný polypeptid neurofilamentu, čo sú v podstate zvyšky z poškodených mozgových buniek. Neskôr, asi päť rokov po infekcii, im diagnostikovali SM.

Profesor Ascherio hovorí, že štúdia je „prvým presvedčivým dôkazom, že EBV spôsobuje ochorenie." Povedal, že je "celkom bežné", že vírusy infikujú veľa ľudí, ale len u niekoľkých spôsobujú vážne komplikácie. Napríklad vo svete pred očkovaním by „prakticky všetky deti“ chytili detskú obrnu, ale u jedného zo 400 by sa vyvinula paralýza. SM by v to prípade bola zriedkavou komplikáciou vírusového ochorenia EBV.

Omyl imunitného systému

Profesor Bill Robinson, imunológ zo Stanfordskej univerzity v Kalifornii, tento výskum podporil svojimi zisteniami. Hoci sám bol ešte pred pár rokmi voči výskumu svojich vedeckých kolegov skeptický. "Bol som odmietavý, takmer každý má EBV, takže nie je možné,aby vírus spôsobil SM." Svoj vedecký názor však zmenil a  teraz dokonca tvrdí, že vie dokázať prepojenie medzi vírusom a poškodením myelínového obalu neurónov pri SM.

Jeho štúdia publikovaná v časopise Nature ukázala, že myelínovú pošvu nervovej bunky napáda zmätený imunitný systém, ktorý si myslí, že bojuje s EBV. Jeho tím skúmal B bunky, ktoré sú súčasťou imunitného systému produkujúceho protlátky na vyhľadávanie vírusov a iných hrozieb. Tieto protilátky sa "nalepia" na votrelca a signalizujú zvyšku imunitného systému, aby zaútočil.

U pacientov s SM našli protilátky, ktoré napádajú časť vírusu (proteín nazývaný EBNA1).Zistilo sa však, že by mohli zároveň napádať ľudský proteín v mozgu (nazývaný GlialCAM). Tento prípad chybnej reakcie imunitného systému na molekulárnej úrovni je vedecky známy ako krížová reakcia.

Profesor Robinson povedal: "Vírusový proteín vyzerá ako proteín myelínového obalu, čo vedie k poškodeniu, ktoré spôsobuje symptómy SM."

Je zrejmé, že nie každý,  kto je infikovaný EBV dostane sklerózu multiplex. Do hry vstupujú ďalšie rizikové faktory, ako napríklad vrodené vyššie riziko SM, ženské pohlavie, trauma z detstva a život na mieste s malým množstvo slnečného svitu - to všetko môže zvýšiť riziko ochorenia.

Vakcína proti SM?

Na vakcíne proti EBV už pracuje niekoľko spoločností, vrátane spoločnosti Moderna, ktorá využíva rovnakú technológiu, akú použila na rýchly vývoj vakcíny proti Covidu. Výrobcovi vakcíny však budú musieť zabezpečiť, že aby imunitný systém nezačal vytvárať rovnaké protilátky, ktoré sa podieľajú na roztrúsenej skleróze.

Zistiť, či vakcína proti EBV bude môcť zabrániť skleróze multiplex, bude trvať desaťročia práce. Skoršou ambíciou vedcov  je „terapeutická vakcína“ pre ľudí, ktorí už majú SM. Profesor Giovannoni vysvetľuje: "Bolo by to podobné vakcíne proti pásovému oparu, ktorá sa podáva ľuďom, ktorí už boli infikovaní vírusom ovčích kiahní. Hoci už vírus majú, vakcína posilňuje imunitný systém, aby ste vyvolali imunitnú odpoveď proti vírus a kontrolu samotného vírusu“.

Skúmajú sa aj terapie zamerané na B-bunky, ktoré boli infikované EBV – a lieky, ktoré napádajú samotný vírus.