Jasno
13°
Bratislava
Júlia, Juliana
22.5.2022
Prečo máme kruhy a vačky pod očami? Môžu signalizovať aj viaceré choroby
Zdielať na

Prečo máme kruhy a vačky pod očami? Môžu signalizovať aj viaceré choroby

Kruhy a vačky pod očami môžu byť aj príznakom alergie

Ak máte po prebudení pod očami tmavé kruhy či vačky, mali by ste sa zamyslieť nad svojou životosprávou a prísunom vitamínov. Príčinou však môže byť aj zlá činnosť obličiek či málokrvnosť. Čo ich môže spôsobovať?

  • Starnutie

S kruhmi pod očami vyzeráme staršie, vyčerpane a unavene. Niektorí ľudia majú sklony k hromadeniu podkožného tuku pod očami a k ovísaniu jemnej kože pod spodnými viečkami. S narastajúcim vekom môžu opuchy pod očami vzniknúť, keď sa tukové tkanivo, ktoré zvyčajne chráni oko vnútri kostnej očnej jamky, začne posúvať a vyplní priestor pod okom. Deje sa to preto, že procesy starnutia spôsobujú rednutie membrány, ktorá zvyčajne drží tuk v oboch horných a dolných viečkach. Ako sa membrána stenčuje, tuk ju pretrhne a tlačí sa dopredu. Vtedy sa pod očami začnú tvoriť vačky alebo vydutiny. 

Čo s tým?

Takéto trvalé vačky pod očami spôsobené starnutím sú záležitosťou, ktorú už dokáže vyriešiť len plastický chirurg. V súčasnosti je najpoužívanejšou metódou laserová blefaroplastika, ktorá umožňuje veľmi jemné a precízne rezy. Na oči „prepadnuté“ v tmavých kruhoch sa zase používa kyselina hyalurónová, ktorá sa injekčne vstrekuje na miesta pod očami, kde sa kruhy vyskytujú opakovane. Väčšinu prípadov však možno riešiť zmenou životosprávy. 

  • Málo spánku

Najčastejším dôvodom, prečo sa pod očami usadia tmavé kruhy, je únava a prerušovaný spánok, preto býva poznávacím znamením čerstvých mamičiek.

Čo s tým?

Ak teda pociťujete nedostatok spánku a v zrkadle vidíte pod očami tmavé kruhy, naordinujte si dostatočný oddych. Bez kvalitného spánku vám nepomôžu ani značkové korektory či mejkap, tmavé kruhy a unavenú pleť nimi nezamaskujete.

  • Alergia

S príchodom jari či skorého leta sa oči alergikov menia na opuchnuté začervenané štrbiny. Reakcie na peľ kvitnúcich tráv či stromov sa odrážajú na tvárach mnohých ľudí. Príznakom alergie môžu byť aj tmavé kruhy pod očami či zdurené vačky pod spodnými viečkami.

Čo s tým

Ak okrem týchto kozmetických problémov aj kýchate, alebo vás svrbí v nose, prípadne vám oči aj slzia, navštívte lekára.

  • Nadmerné slnenie

Mnohí si môžu myslieť, že na opálenej tvári nevidno tmavé kruhy pod očami. V skutočnosti však koža pôsobením UV žiarenia rýchlejšie starne. Pretože koža okolo očí je veľmi tenká, je slnkom ovplyvnená najviac. Výsledkom je, že tmavé kruhy pod stenčenou kožou vystupujú jasnejšie.

Čo s tým?

Ak máte sklon k tvorbe tmavých kruhov pod očami, treba sa priamemu slnku či soláriu vyhýbať.

  • Nikotín a alkohol

K nežiaducim tmavým kruhom môžu ľahko prispieť aj zlozvyky. Nikotín a rôzne látky obsiahnuté v alkohole bránia okysličovaniu kože.

Čo s tým?

Vyhýbajte sa alkoholu a cigaretám.

  • Priveľa soli

Zle môže na váš výzor vplývať aj to, ak si nadmerne doprajete slané potraviny, ako sú údeniny či čipsy. Jedlo s nadmerným množstvom sodíka totiž prispieva k zadržiavaniu vody v organizme, a teda aj k tvorbe vačkov pod očami.

Čo s tým?

Zabrániť tomu, aby ste boli „naliati vodou“, môžete aj správnym pitným režimom. Ak nepijete dostatočne, máte dehydrovanú pokožku, čo sa prejaví tvorbou kruhov, nedostatočné vylučovanie vody je zase príčinou vačkov. Nesprávnym príjmom vody si teda môžete privodiť obidva problémy.

  • Málo železa

Jete dostatočne pestro? Kruhy a vačky pod očami môžu totiž upozorňovať na nedostatok vitamínov v tele, najmä na chýbajúce železo.

Čo s tým?

Ak trpíte anémiou – málokrvnosťou, teda nedostatkom železa, veľmi pravdepodobne máte aj tmavé kruhy pod očami. Ženy sú viac náchylné na málokrvnosť pre opakovanú stratu krvi počas menštruácie. Aj keď železo je často základnou súčasťou väčšiny komerčne pripravených multivitamínov, mali by ste sa pokúsiť získať železo prostredníctvom potravy. Odporúčaná denná dávka železa je 18 mg pre ženy a 8 mg pre mužov a ženy po menopauze. Dobré potravinové zdroje železa sú chudé červené mäso, ovsené vločky, hrach, šošovica a fazuľa.

Okrem železa vášmu organizmu pri kruhoch pod očami pravdepodobne chýbajú aj kyselina listová, vitamíny B12 a B6. Kyselinu listovú nájdete v kapuste, brokolici, strukovinách či paradajkách. Vitamín B12 doplníte konzumáciou droždia, sóje alebo rýb a vitamín B6 zase konzumáciou kuracieho a bravčového mäsa alebo mliečnych výrobkov. No tmavé kruhy nie sú jediným príznakom anémie. Patrí medzi ne únava, závraty, bolesti hlavy, pocit krátkeho dychu alebo časté infekcie. V tom prípade zmena stravy stačiť zrejme nebude a treba navštáviť lekára.

Súvisiace články

Najčítanejšie