Jasno
Marek
25.4.2024
Vedci: Baktérie spôsobujúce toto ochorenie dokážu regenerovať pečeň!

Vedci: Baktérie spôsobujúce toto ochorenie dokážu regenerovať pečeň!

Archívna reportáž

Pestrec mariánsky má regeneračné schopnosti

Vedci dokázali preprogramovať baktérie spojené s malomocenstvom tak, aby podporovali rast zdravej pečene a jej regeneráciu. Zatiaľ to skúšalii u pásavcov.

Nový výskum naznačil, že malomocenstvo, jedna z najstarších a najtrvalejších chorôb na svete, môže mať prekvapivú schopnosť podporiť rast pečene a regenerovať ju.

Vedci zistili, že baktérie spojené s touto chorobou môžu preprogramovať bunky tak, aby zväčšili veľkosť pečene u dospelých zvierat bez toho, aby spôsobili jej poškodenie, zjazvenie alebo nádory. Zistenia naznačujú, že tento prirodzený proces by mohol byť prispôsobený na obnovu starnúcej pečene a zlepšenie zdravotného stavu – dĺžky života bez choroby – u ľudí.

"Ak dokážeme identifikovať, akým spôsobom baktérie podporujú rast funkčnej pečene bez toho, aby spôsobovali nepriaznivé účinky u živých zvierat, mohli by sme tieto poznatky použiť na vývoj bezpečných liekov na omladenie starnúcej pečene," hovorí profesor Anura Rambukkana z University of Edinburgh Odborníci tvrdia, že by tieto baktérie dokonca mohli tiež pomôcť obnoviť poškodenú pečeň, čím sa zníži potreba transplantácie. V súčasnosti je transplantácia jedinou možnosťou pre ľudí so zjazvenou pečeňou v konečnom štádiu.

Predchádzajúce štúdie ukázali opätovný rast pečene myší generovaním buniek prostredníctvom invazívnej techniky, ktorá  však často viedla k zjazveniu a rastu nádorov. Vedci z Edinburghu sa pokúsili odstrániť tieto nepriaznivé vedľajšie účinky a stavili pri tom na svoj predchádzajúci objav -  schopnosť čiastočného bunkového preprogramovania baktérie spôsobujúcej lepru, Mycobacterium leprae.

Zvieratám narástla nepoškodená pečeň

Tím infikoval pozmenenou baktériou 57 pásavcov – prirodzeného hostiteľa baktérií malomocenstva a porovnali ich pečeň s pečeňou neinfikovaných pásavcov a tiež s tými, o ktorých sa zistilo, že sú voči nim odolné.  Zistili, že infikovaným zvieratám sa vyvinula zväčšená – no zdravá a nepoškodená – pečeň s rovnakými krvnými cievami a žlčovými cestami, ako u neinfikovaných a odolných pásavcov.

Výskumníci sa domnievajú, že baktérie využili  prirodzenú regeneračnú schopnosť pečene zväčšiť svoju veľkosť. Objavili tiež niekoľko indikátorov toho, že hlavné druhy pečeňových buniek – známe ako hepatocyty – dosiahli u infikovaných zvierat omladený stav. Výskumníci dúfajú, že objav publikovaný v Cell Reports Medicine má potenciál pomôcť pri vývoji zásahov proti starnutiu a poškodenej pečeni u ľudí.

Doktorka Zania Stamataki, docentka z Centra pre výskum pečene a gastrointestinálneho traktu, University of Birmingham, povedala: „Je to vzrušujúci výskum a nezvyčajný v tom, že ukazuje rast pečene bez jej poškodenia. Tento výskum predstavuje inovatívny príklad, kde všade môžeme použiť mikróby ako nástroje na liečbu."

Dr Darius Widera, docent biológie kmeňových buniek a regeneratívnej medicíny, University of Reading , povedal: „Celkovo by výsledky mohli byť podkladom pre nové terapeutické prístupy k liečbe ochorení pečene, ako je cirhóza. Avšak, keďže sa výskum uskutočnil s použitím pásovcov ako modelových zvierat, nie je jasné, či a ako sa tieto sľubné výsledky môžu premietnuť do biológie ľudskej pečene. Okrem toho, keďže baktérie použité v tejto štúdii spôsobujú ochorenie, pred ich použitím by bolo potrebné podstatne zdokonaliť metódy liečby."