Miriama
8.9.2024
Už onedlho by sa mohol objaviť liek na plešatenie. Vedci vedia, kde je chyba

Už onedlho by sa mohol objaviť liek na plešatenie. Vedci vedia, kde je chyba

Kmeňové bunky sú sľubnou kapitolou v medicíne.

Milióny ľudí na celom svete hľadajú spôsob, ako spomaliť alebo zastaviť plešatenie, Kľúčom je podľa všetkého jedna chemická látka.

Nový výskum z University of California, Riverside naznačuje, že liek na plešatosť spočíva v pochopení j fungovania transformujúceho rastového faktoru beta (TGF-β).

Štúdia publikovaná v Biophysical Journal identifikuje ako príčinu plešatenia TGF-β – jeden z mnohých malých proteínov nazývaných cytokíny, ktoré pomáhajú kontrolovať iné bunky imunitného systému a krvné bunky. Tento rastový faktor je totiž zodpovedný za cyklus rastu vlasových folikulov, ktorý určuje, kedy a kedy rastú bunky vlasového folikulu zomrú.

Štúdiom vlasových folikulov, ktoré sú zdrojom kmeňových buniek, sa výskum dotýka aj regeneratívnej medicíny. Poznanie fungovania tohto faktoru  a jeho ovplyvnenie by totiž mohlo významne urýchliť aj hojenie rán.

"V sci-fi sa postavy rýchlo zotavia zo zranení, pretože im to umožnia kmeňové bunky," uviedol matematický biológ a spoluautor štúdie Qixuan Wang, PhD, UC Riverside v tlačovej správe . "V reálnom živote to však môže byť podobné. Náš nový výskum nás približuje k pochopeniu správania kmeňových buniek, aby sme ho mohli kontrolovať a podporovať hojenie rán."

TGF-β  zachráni vlasy?

Výskumníci popisujú chemický mechanizmus fungovania TGF-β  ako „prahový spínač“: Príliš veľa rastového faktoru spôsobuje odumieranie bunky, čo spôsobuje vypadávanie vlasov. Zároveň menšie dávky umožňujú bunke rásť a deliť sa. Schopnosť presne kontrolovať hladiny TGF-β a pochopiť, aký má vzťah so špecifickými génmi, by podľa vedcov mohla  v budúcnosti umožniť stimulovať rast vlasov .

Môžu byť čímkoľvek

Kmeňové bunky sú ako prázdne plátna – telo ich dokáže naprogramovať, aby sa premenili na iné typy buniek. Vo vlasových folikuloch zohrávajú kmeňové bunky jedinečnú úlohu, ktorá upútala pozornosť výskumníkov: Podľa výskumníkov sú vlasové folikuly jediným orgánom v ľudskom tele, ktorý sa neustále regeneruje, dokonca aj bez zranenia.

Aj keď sa vlasový folikul sám zabije, nikdy nezabije svoj rezervoár kmeňových buniek. Keď prežívajúce kmeňové bunky dostanú signál na regeneráciu, rozdelia sa, vytvoria nové bunky a vyvinú sa do nového folikulu,“ povedal Wang.

Zameraním sa na tieto jedinečné regeneračné bunky výskumníci dúfajú, že zistia ako by sa rýchlejšie mohli hoiť rany a tiež regenerovať vlasy.  „Potenciálne by tak naša práca mohla pomôcť viacerým skupinám ľudí trpiacim rôznymi problémami,“ povedal Wang.