Florián
4.5.2024
Vedci pracujú na tom, aby vypestovali náhradné zuby z tých pôvodných

Vedci pracujú na tom, aby vypestovali náhradné zuby z tých pôvodných

Archívna reportáž

O zuby sa treba správne starať

Viete si predstaviť, že by sa kazy, popraskané či zlomené zuby, dali opraviť bez zubných výplní?

Na rozdiel od mnohých iných typov ľudského tkaniva sa zubná sklovina, vonkajšia vrstva zubov, po poškodení znovu neobnovuje. Zubní lekári teda musia opraviť kazy a poškodenú sklovinu syntetickými materiálmi, ako je keramika, kovy a živice.

Vedci sa snažia zistiť, ako pestovať zubné kmeňové bunky v laboratóriu, aby sa pokúsili zmeniť spôsob, akým zubári ošetrujú zuby. V budúcnosti by tak bolo možné nahradiť zubnú sklovinu alebo celé zuby. Vedci vytvorili 3D model s ľudskými zubnými kmeňovými bunkami, ktoré sa snažia použiť ako "stavebné kamene" na obnovu zubov. Použili na to kmeňové bunky zo zubného folikulu – tkaniva, ktoré obklopuje zuby. Výsledky laboratórnych experimentov uverejnili v časopise Cellular and Molecular Life Sciences.

"Zub je vynikajúcim zdrojom kmeňových buniek. Bolo by veľkým pokrokom, keby sa kmeňové bunky mohli použiť na opravu zubných kazov, alebo na liečbu iných problémov so zubami," hovorí hlavný autor štúdie Hugo Vankelecom, PhD., výskumník kmeňových buniek na univerzite v Leuvene v Belgicku.

"Teoreticky by vedci mohli získať zubné kmeňové bunky zo zubov, ktoré prirodzene vypadli alebo boli chirurgicky odstránené. Potom by mohli zmraziť a zachovať bunky bez straty ich schopnosti rásť a regenerovať," hovorí Vankelecom.

V budúcnosti by to mohlo znamenať, že biobanky budú bežne uchovávať tkanivo zo zubov múdrosti, ktoré sa vytrhnú, aby zubári mohli použiť toto tkanivo, keď sa vyvinú problémy so zubami. Ošetrenie by tak mohlo byť jedinečné pre každého človeka pomocou jeho vlastných buniek.

Nové zuby zo starých

Samozrejme, aby sa zistilo, či jedného dňa budú môcť zubári použiť zubné kmeňové bunky na vyplnenie dutín a na bezpečné a efektívne upevnenie poškodených zubov, bude potrebných oveľa viac laboratórnych testov a klinických skúšok.

"Úspech bude závisieť od jednoduchosti odberu a biobankovania, nákladov a prípadnej kvality opravy," hovorí Vankelecom.

"Zub, ktorý je liečený biologickými prostriedkami na rozdiel od dnešných výplní, má potenciál zostať zdravší a odolnejší. Zdá sa mi pravdepodobné, že už počas nášho života budeme mať k dispozícii terapie založené na kmeňových bunkách na liečbu zubných chorôb," hovorí Ophir Klein, MD. PhD., výkonný riaditeľ Cedars-Sinai Guerin Children's a pomocný profesor na školách stomatológie a medicíny na Kalifornskej univerzite San Francisco.