Jasno
22°
Bratislava
Melánia
30.6.2022
Ako zaobchádzať so sacharidmi? Toto si všímajte
Zdielať na

Ako zaobchádzať so sacharidmi? Toto si všímajte

Treba rozlišovať medzi jednotlivými druhmi cukru.

Každý z nás by mal aspoň orientačne poznať svoj optimálny energetický príjem (denný príjem kalórií) a v rámci toho aj svoj optimálny príjem sacharidov. Na čo treba dbať?

  •  Minimalizujte príjem bežného stolového (rafinovaného) cukru a potravín, ktoré sú ním ochucované. Sacharidy nie sú obsiahnuté iba v potravinách, ktoré chutia sladko, ale že ich obsahuje väčšina bežných potravín, predovšetkým prílohy a že aj takéto potraviny treba započítať do celkového príjmu sacharidov.

  •  Vyhýbajte sa potravinám s vysokým glykemickým indexom, t.j. takým, ktoré obsahujú veľa jednoduchých cukrov a z ktorých sa glukóza vstrebáva veľmi rýchlo a preto navodzuje rýchly vzostup glykémie a inzulínu. Pozor najmä na sladené nápoje, cukrárenské výrobky a fastfoody.
  • Všímajte si a čítajte etikety pozorne a sledujte obsah sacharidov v danom množstve potraviny.
  •  Vyhýbajte sa aj umelým sladidlám a nápojom nimi sladeným, ktoré napriek deklarovaniu minimálneho obsahu kalórií zvyšujú riziko obezity.
  •  Nadmerný príjem potravín s vysokým obsahom sacharidov a vysokým glykemickým indexom, najmä rafinovaného cukru, vedie k priberaniu na hmotnosti, zvyšuje sekréciu inzulínu, navodzuje rezistenciu na inzulín a podporuje vznik diabetu, srdcovocievnych ochorení, zubného kazu a  je jedným z faktorov vzniku rakoviny, starnutia organizmu či oslabenia imunity.
  • Naopak, zníženie príjmu sacharidov prispieva k redukcii telesnej hmotnosti a celkovému zdravotnému prospechu.

Najčítanejšie