Vedci šokujú: Rýchle chudnutie je účinnejšie než pomalé, zhodíte viac, a lepšie si udržíte hmotnosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Výskum spochybňuje dlhodobý predpoklad, že "postupné chudnutie je lepšie. Rýchle chudnutie môže byť účinnejšie ako postupný prístup, tvrdí nový výskum, ktorý sa stavia proti predchádzajúcim odporúčaniam chudnúť pomaly kvôli tomu, aby nenastúpil jojefekt. Naopak, odborníci zistili, že ľudia, ktorí rýchlo schudnú, nielenže dosiahnu väčší počiatočný úbytok hmotnosti , ale je tiež pravdepodobnejšie, že si ho udržia počas celého roka. Dr. Marie Spreckleyová, manažérka výskumného programu na Univerzite v Cambridge, sa k štúdii vyjadrila takto: „Toto je dôležitá štúdia, pretože spochybňuje dlhodobý predpoklad, že postupné chudnutie je lepšie z dlhodobého hľadiska.“ „Celkovo táto štúdia prispieva k rastúcemu počtu dôkazov o tom, že rýchle chudnutie, ak sa vykonáva bezpečne a vhodne v rámci štruktúrovaného programu, môže byť účinnou stratégiou liečby obezity a nemalo by sa automaticky považovať za menej udržateľné ako postupné chudnutie.“
Štúdia, o ktorej prísal The Independent a ktorá bola prezentovaná na Európskom kongrese o obezite v Turecku , priamo protirečí všeobecnému názoru, že pomalšie chudnutie je lepšie pre dosiahnutie trvalých výsledkov.Jeden odborník povedal, že práca „spochybňuje dlhodobý predpoklad, že postupné chudnutie je lepšie z dlhodobého hľadiska“.
Výskumníci z Nórska analyzovali údaje od 284 obéznych dospelých a rozdelili ich do dvoch programov.Jeden odborník povedal, že práca „spochybňuje dlhodobý predpoklad, že postupné chudnutie je lepšie z dlhodobého hľadiska“.
Skupina zameraná na rýchle chudnutie dodržiavala 16-týždňový plán, v ktorom obmedzila príjem kalórií na 1 000 počas prvých ôsmich týždňov, 1 300 počas deviateho až dvanásteho týždňa a 1 500 počas posledných štyroch týždňov.Naproti tomu skupine s postupným chudnutím bolo odporúčané znížiť denný príjem o 1 000 kalórií, pričom účastníci sami uviedli príjem približne 1 400 kalórií denne. Podľa výživových odporúčaní priemerný muž potrebuje 2 500 kalórií denne a priemerná žena 2 000.
Po 16-týždňovej fáze chudnutia sa obe skupiny zúčastnili identického 36-týždňového programu zameraného na zabránenie opätovnému priberaniu na váhe.
Výskumný tím uviedol, že počas počiatočného 16-týždňového programu skupina s rýchlym chudnutím stratila výrazne viac telesnej hmotnosti ako tí v skupine s postupným chudnutím – tí v skupine s rýchlym chudnutím stratili 12,9 percenta svojej celkovej telesnej hmotnosti v porovnaní s priemerom 8,1 percenta stratených u tých v skupine s postupným chudnutím.Po roku tí, ktorí chudli rýchlo, schudli 14,4 percenta, zatiaľ čo tí, ktorí chudli postupne, schudli 10,5 percenta.
„U dospelých s obezitou viedla účasť na štruktúrovanom programe rýchleho chudnutia k výrazne väčšiemu úbytku hmotnosti po jednom roku,“ napísali autori.„Tieto zistenia naznačujú, že ak sa rýchle chudnutie vykonáva v kontrolovanom a profesionálne kontrolovanom prostredí, môže byť účinnejšie ako postupné chudnutie na dosiahnutie telesnej hmotnosti, ktorá by priniesla zníženie zdravotných rizík súvisiacich s obezitou.“
Vedúca autorka, Dr. Line Kristin Johnsonová z nemocnice Vestfold Hospital Trust v Nórsku, dodala: „Naše výsledky jasne spochybňujú prevládajúce presvedčenie, že pomalé a stabilné chudnutie je nevyhnutné na zabránenie opätovnému nárastu hmotnosti a zníženie komplikácií súvisiacich s obezitou. Naopak, ukazujeme, že rýchly úbytok hmotnosti nie je spojený s opätovným priberaním hmotnosti a, čo je dôležitejšie, že rýchlym chudutm sa dá schudnúť viac – v porovnaní s postupným úbytkom hmotnosti.“ Tieto zistenia sú obzvlášť dôležité, pretože naliehavo potrebujeme účinné spôsoby,ako chudnúť a udržať si hmotnosť.
Dr. Marie Spreckleyová, manažérka výskumného programu na Univerzite v Cambridge, sa k štúdii vyjadrila takto: „Toto je dôležitá štúdia, pretože spochybňuje dlhodobý predpoklad, že postupné chudnutie je lepšie z dlhodobého hľadiska.Celkovo táto štúdia prispieva k rastúcemu počtu dôkazov o tom, že rýchle chudnutie, ak sa vykonáva bezpečne a vhodne v rámci štruktúrovaného programu, môže byť účinné pri liečbe obezity a nemalo by sa automaticky považovať za menej udržateľné ako postupné chudnutie.“