Gertrúda
19.5.2024
Vedci: "Vypnutie" doteraz prehliadanej bielkoviny v rakovinových bunkách môže radikálne zlepšiť liečbu nádorov prsníka!

Rakovina prsníka postihuje ženy aj v mladom veku, no najviac počas a po menopauze

Nový výskum zistil, že liečba rakoviny prsníka by mohla byť radikálne účinnejšia, ak by bola cielená na bielkovinu nachádzajúcu sa takmer vo všetkých ľudských bunkách.

Pri štúdii od Breast Cancer Now si výskumníci uvedomili, že RAC1B- variant proteínu RAC1, môže významne zlepšiť liečbu rakoviny prsníka. Dr Simon Vincent z Breast Cancer Now povedal, že „variant predtým prehliadaného bežného proteínu môže byť kľúčom k zmene spôsobu, akým liečime rakovinu prsníka“.

Zistenia zverejnené vo vedeckom časopise Oncogene ukázali, že vedci transplantovali bunky rakoviny prsníka myšiam a zistili, že rakovinové bunky bez RAC1B nemali po 100 dňoch žiadne pozorovateľné nádory. Štúdia, ktorá analyzovala aj klinické údaje, zistila, že pacientky s rakovinou prsníka liečené chemoterapiou doxorubicínom mali horšie výsledky, ak ich nádory mali vyššie množstvá RAC1B.

Dr Ahmet Ucar, výskumný pracovník Breast Cancer Now na Univerzite v Manchestri, povedal:„Náš výskum po prvýkrát ukázal, že bez proteínu RAC1B kmeňové bunky rakoviny prsníka nemôžu vytvárať nádory a stávajú sa zraniteľnejšími voči chemoterapii, vďaka čomu je liečba ešte účinnejšia. RAC1B nie je potrebný pre zdravé bunky, takže zacielenie liečby na tento proteín pravdepodobne nebude mať vážne vedľajšie účinky."Dodal: „Objavy, ako je tento, môžu pomôcť poskytnúť základ pre objavy budúcnosti, čo povedie k novej a účinnej liečbe rakoviny prsníka."

Vývoj liečby rakovinových kmeňových buniek, ktoré vytvárajú nádory, je výskumným cieľom už viac ako 20 rokov, ale doteraz vedci neboli úspešní.

Rakovina prsníka je najčastejšou onkologickou diagnózou u žien, karcinóm prsníka na Slovensku predstavuje 18 percent zo všetkých karcinómov v ženskej populácii. Každých 19 sekúnd je niekto na svete diagnostikovaný s rakovinou prsníka.