Zatiahnuté, dažďové prehánky
Soňa
28.3.2024
Vedci identifikovali bielkovinu, ktorá napomáha rozvoju agresívnej rakoviny mozgu

Zdroj: gettyimages

Tento objav otvára dvere k vyliečeniu agresívnych foriem mozgových nádorov vrátane glioblastómu. Proteín, ktorý poháňa najsmrteľnejšiu rakovinu mozgu, môže byť zároveň kľúčom k jej zničeniu.

Glioblastómy, agresívny typ mozgových nádorov, sú často neliečiteľné, veľmi agresívne a smrteľné. Je preto nutné zlepšiť ich liečbu, čo vôbec nie je jednoduché.  Vedúca autorka štúdie, profesorka Alea Millsová z Cold Spring Harbor Laboratory v New Yorku povedala: „Agresivita glioblastómu je notoricky známa. Normou je robiť operáciu, liečiť ťažkou chemeterapiou a  ožarovaním, a dúfať v to najlepšie. "

Prvé dva roky prežije len 7 pecent ľudí, väčšina teda podľahne do dvoch rokov a naozaj len málokto prekoná päť rokov, čo je štatistika, ktorá sa za desaťročia nezlepšila . Teraz však americký tím našiel  „Achilovu pätu“ glioblastómu: molekulu, ktorá pomáha šíriť sa chorým bunkám.

Tento objav, známy ako BRD8, môže nakoniec viesť k zlepšeným možnostiam liečby a lepším výsledkom pre pacientov.Profesorka Millsová a jej  a kolegovia dúfajú, že pochmúrne vyhliadky sa čoskoro zmenia, keď konečne vyriešia, prečo sú glioblastómy také agresívne. Zistili, totiž že BRD8 okrem podpory rastu rakovinových buniek ochromuje ďalší proteín s názvom P53 - základ v prirodzenej obrane tela proti rakovine. Táto látka totiž zabraňuje deleniu buniek a ich premene na nádory.

V experimentoch výskumníci inaktivovali BRD8 pomocou priekopníckej techniky úpravy génov – prebudením „arzenálu“ P53. Rast nádorov implantovaných do mozgov myší sa zastavil a hlodavce žili dlhšie. Úspešná genetická úprava bielkoviny P53 vzbudzuje nádej na vyliečenie glioblastómov „úpravou“ DNA v mozgu pomocou lieku – bez toho, aby sa muselo odstraňovať akékoľvek tkanivo. Profesorka Mills vysvetlila: „Je to ako keby BRD8 úplne ochromilo P53 a jeho schopnosť predchádzať nádorom. Ale keď zasiahneme BRD8 správnym spôsobom, bude to ako skalpel, ale molekulárny - a nádor bude zničený."