Zatiahnuté
Oliver
7.7.2024
Ochrana pred stratou zraku: Vedci zistili, ako posilniť bunky sietnice pri degenerácii makuly

Vedci prišli na to, ako posilniť bunky očnej sietnice postihnuté degeneráciou makuly, na ktorú doteraz neexistovala žiadna liečba. Zistili, že je nutné zvýšiť hladinu špecifickej bielkoviny v očných bunkách takzvanej RPE vrstvy, ktorá je rozhodujúca pre fungovanie sietnice. Tento objav by mohol pripraviť cestu pre génové terapie, ktoré by zabránili najčastejšej príčine straty zraku.

Posilnenie kľúčového proteínu v očných bunkách by mohlo pomôcť chrániť dospelých vo veku nad 50 rokov pred najväčastejšou príčinou straty zraku-vekom podmienenej degenerácii makuly . Toto ochorenie bežne postihuje ľudí vo vyššom veku, a v súčasnosti nemá žiadnu účinnú liečbu.

Výskumný tím vedený Univerzitou v Bristole zistil, že zvýšenie hladín proteínu nazývaného IRAK-M pomáha chrániť sietnicu – tenkú vrstvu tkaniva v zadnej časti oka, ktorá je nevyhnutná na udržanie zraku. Výskumníci sa teraz chcú zamerať na prípravu génových terapií, ktoré by mohli zvýšiť hladiny IRAK-M a ochrániť tak sietnicu pred zničením.

Andrew Dick, profesor oftalmológie z Bristol Medical School na Univerzite v Bristole a riaditeľ oftalmologického inštitútu UCL, povedal: „Naše zistenia naznačujú, že posilnenie proteínu nazývaného IRAK-M by mohlo byť kľúčom k liečbe vekom podmienenej degenerácie makuly,ktorá doteraz neexistuje.“

Čo je vekom podmienená degenerácia makuly?

Vekom podmienená degenerácia makuly postihuje najmä ľudí nad 50 rokov. Nespôsobuje úplnú slepotu, ale môže sťažiť každodenné činnosti, ako je čítanie, šoférovanie a rozpoznávanie tvárí. Presná príčina nie je známa, ale súvisí s fajčením, vysokým krvným tlakom, nadváhou a výskytom tohto ochorenia v rodinnej anamnéze. Proteín IRAK-M je kľúčovou súčasťou imunitného systému, ktorý pomáha chrániť pigmentový epitel sietnice (RPE) – vrstvu buniek rozhodujúcu pre udržanie zdravej sietnice. Poškodenie buniek RPE spôsobuje vážne očné ochorenia a stratu zraku. Výskumníci zistili, že bielkovina IRAK-M klesá s vekom – najmä v bunkách RPE – a tento pokles je výraznejší u pacientov s degeneráciou makuly.

Zistenia ukázali, že práve zvýšenie hladín IRAK-M pomohlo zmierniť a spomaliť degeneráciu sietnice. Výskumníci už pracujú na vývoji terapie- vytvorili spin-out spoločnosť s názvom Cirrus Therapeutics. Dr. Ying Kai Chan, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ Cirrus Therapeutics, povedal: „Tento objav zlepší aj súčasné spôsoby liečby degenerácie makuly, ktoré sa zameriavajú na jednotlivé spôsby, akými choroba poškodzuje oko.

Zistenia sú publikované v časopise Science Translational Medicine.