Oblačno
12°
Bratislava
Etela
22.2.2024
Cítite sa smutne alebo skleslo? Možno máte málo "béčka"
Zdielať na

Cítite sa smutne alebo skleslo? Možno máte málo "béčka"

Archívna reportáž

Máte nedostatok niektorého vitamínu?

Hoci existuje osem rôznych vitamínov B, niektorým sa venuje viac pozornosti ako iným. A zatiaľ čo vitamín B12 je často zdôrazňovaný pre svoju úlohu pri udržiavaní zdravých krvných a nervových buniek, vitamín B6, tiež známy ako pyridoxín, je často prehliadaný.

Ako väčšina vitamínov B, aj B6 je nevyhnutný, čo znamená, že naše telo si ho nedokáže "vyrobiť" samo – túto životne dôležitú mikroživinu musíme získať zo stravy. Ak však niektoré potraviny pre zdravotné alebo iné dôvody nejete, môžete mať tohto vitamínu nedostatok.  

Čo robí B6 v našom tele?

Vitamín B6 hrá úlohu vo viac ako 100 enzýmových reakciách v tele. Pomáha vášmu telu rozkladať bielkoviny, sacharidy a tuky, ktoré budujú svaly, dodávajú energiu a plní množstvo základných úloh. 

  • spolu s inými mikroživinami zabezpečuje, aby imunitný systém správne fungoval,
  • podieľa sa na vytváraní  dôležitých chemických látok – neurotransmiterov, ktoré zabezpečujú správny prenos nervových signálov vrátane serotonínu a dopamínu. Preto nedostatok tohto vitamínu môžu prispieť k vzniku depresie či iných duševných porúch,
  • pomáha vytvárať hemoglobín, proteín zodpovedný za prenos kyslíka v červených krvinkách.

Nedostatok B6 – vyššia úmrtnosť?

Vedci z Harvardovej univerzity v nedávnej štúdii zistili, že takmer 13 % Američanov môže mať nedostatok vitamínu B6, keď analyzovali hladinu biologicky aktívnej formy vitamínu (pyridoxal 5-fosfát) v krvi. Výskumníci poznamenali, že miera úmrtnosti môže byť o niečo vyššia u ľudí s nedostatočnou hladinou B6. 

„Pravdepodobne ide o ľudí, ktorí majú celkovo nekvalitnú stravu, takže je ťažké dospieť k záveru, že na vine je iba nedostatočný vitamín B6,“ hovorí doktor Walter Willett, profesor epidemiológie a výživy na Harvardovej univerzite 

Rady pre dostatočný príjem vitamínu B6

Hoci ryby, mliečne výrobky a hydina patria medzi najbohatšie zdroje B6, tento vitamín sa nachádza aj vo fazuli, orechoch a mnohých druhoch ovocia a zeleniny. "Takže ak jete vysokokvalitnú stravu, ktorá zahŕňa čerstvé, nespracované potraviny, pravdepodobne dostávate dostatočné množstvo vitamínu B6," hovorí Dr. Willett.

Niektorí ľudia však čoraz viac začali obmedzovať mäso, mliečne výrobky a ryby zo zdravotných alebo ekologických dôvodov. "Ak nenahradíte tieto stratené kalórie zdravými, rastlinnými bielkovinami, ako sú strukoviny a orechy, môžete byť vystavení riziku nedostatočnej hladiny vitamínu B6," varuje Dr. Willett.

Súvisiace články

Najčítanejšie